4 juletraditioner, du ikke må glemme

Julen er traditionernes tid. Vi pynter gader og huse, vi hører julemusik og vi spiser speciel julemad. Vi begaver hinanden og hygger med hinanden. Vi taler om frække og søde nisser og den rare julemand, og vi henter et træ ind i stuen.

Der er rigtig mange traditioner i julen. Fordi der er så mange, kan nogle af dem stille og roligt blive glemt. Hvis man ikke holder fast i dem hvert år, går de langsomt i glemmebogen. Det er rigtig ærgerligt. Så her er 4 traditioner, du endelig ikke må lade gå i glemmebogen:

Julebag med familien

Det er virkelig hyggeligt at samles hele familien og sammen bage julens kager. Brunkager, jødekager, vaniljekranse og alle de andre julede småkager.

Hvor I samles, gør ikke så meget. Det kan være hos den, der har det største køkken. Det handler mere om, at alle er med og at alle bidrager. I kan fordele indkøbene og opgaverne – og til sidst kagerne.

Der er opgaver nok til hele familien. De små kan røre rundt i skålen og udstikke småkagerne. De voksne kan afmåle, rulle ud og sætte i ovnen. Alle deles selvfølgelig om den vigtige opgave at prøvesmage hver portion.

Julesweateren er et hit

En lidt nyere tradition er julesweateren. Den er blevet populær i Danmark i de senere år.

Julesweateren giver ekstra hygge og kan frembringe et smil på den stressede julelæbe. En stor nisse med blinkende næse på ens mave gør noget godt for humøret. En Rudolf med en pompon som tud kan også berolige julenerverne lidt.

Julesweateren kan selvfølgelig også være mere stilet og diskret. Fx med et fint, lille rensdyrmønster i røde farver. Eller hvide snefnug over det hele.

Har du et familiemedlem, der endnu ikke jer en julesweater, så er det en god gaveidé!

Julehjertefletning med familien

Udover at mødes om julebagningen, så kan I i familien mødes og lave julepynt. I kan flette julehjerter, folde musetrapper og klippe kræmmerhuse.

Det er hyggeligt at lave noget kreativt sammen, og det kan give ro til en god snak. Når fingrene er beskæftiget med noget, kan det desuden give lidt ro i hovedet. Mange juletraditioner giver ro og afhjælper resten af årets stress.

Efter jeres kreative udfoldelser kan I hænge den nye julepynt op. Noget af det kan fordeles rundt i huset, og noget af det kan komme på juletræet. I en tid, hvor alle har råd til at købe fin pynt til træet, er det hyggeligt og traditionstro at have et juletræ med hjemmelavet pynt.

Dansen om juletræet

En specielt nordisk tradition er dansen om juletræet. I de fleste danske hjem står juletræet inde midt i stuen, så der er plads til at danse om det. Alle tager hinanden i hænderne og går rundt om træet, mens de synger julesange.

Det er vigtigt også at holde fast i de her lidt mere specielle traditioner. Vi har fået juletræet fra Tyskland og julemanden fra USA, men der er også noget ved julen, der er specielt her i Danmark. Og det skal vi holde fast i.