Her er 3 gode råd til dig, der vil starte med styrketræning

Styrketræning bliver mere og mere populært herhjemme i Danmark. Vi er nemlig blevet glade for at dyrke træning og sport i alle dets facetter, og styrketræning er noget, som mange blive tiltrukket.

Men som træningsform er den ofte, i hvert fald for begyndere, meget fremmed! For idéen om, at man skal styrke sine muskler, er ikke en, som mange af os tænker over i hverdagen.

Derfor kan det føles meget overvældende, når du lige skal igen med denne træningsform. Det er også derfor, at du kan læse videre og få 3 gode råd, hvis du vil komme mere ned i fitnesscentret og styrke musklerne.

Hvad vil du opnå med din styrketræning?

Dette spørgsmål er vigtigt – du vil gerne styrke dine muskler, men hvad er det lige, at dette skal gøre for dig?

Der er flere fordele i denne træningsform, men at vælge giver dig mulighed for at fokusere og for at holde gejsten oppe. For eksempel er styrketræning rigtigt godt til at gøre personer mere udholdende i forhold til fysiske aktiviteter. Hvis det er noget, som du laver meget på dit job eller i din fritid, så kan det være målet!

Måske er målet anderledes, og du vil gerne have mere tonede muskler, og måske indebærer det også at tabe sig. Dette kræver igen nogle helt andre tanker og refleksioner.

Selvfølgelig må dit mål gerne ændre sig, og det er også svært kun at vælge ét. Det vigtige er, at du tænker over, hvad denne træning kan gøre for dig, for det påvirker alt fra valg af øvelser til motivationen til at gå ned i træningscentret.

Lav en plan – og overhold den!

Den lyder alt for simpelt, men nogle gange er det vigtigste for at få trænet bare at lave en træningsplan, som kan overholdes. Dette kan ofte kræve hjælp fra en instruktør, hvis du er helt ny i styrketræning, for så kan de hjælpe med at finde de rigtige øvelser, så du altid får trænet de rigtige kropsdele.

Planlægningen gør, at du ikke skal gå rundt i hverdagen og bekymre dig om, hvornår der lige skal være tid til træningen. Hvis du har lagt en plan, så er det nemt at se, hvornår næste session kommer.

Samtidig er det også godt for din krop, for så bliver den vant til, hvornår den skal presses. Det er den nemmeste måde at gøre styrketræningen lettere på!

Næring er også vigtigt

Træning er én ting – men det er sjældent meget værd uden at spise ordentligt.

Dette betyder selvfølgelig ikke, at du skal ændre alle dine spisevaner, men at vælge med, som for eksempel har mange proteiner, er kun godt for dig, der gerne vil styrketræne.

Vigtigere er det også næsten, at en god kost faktisk giver mere energi og gør dig mere frisk. Og hvad kan det så gøre? Jo så bliver det lettere at finde overskuddet til at komme ned i det lokale træningscenter og komme til at løfte nogle vægte!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *