Hvad er due diligence?

Due diligenceStår du og skal af med din virksomhed eller står du overfor den store investeringsmulighed at skulle overtage en allerede eksisterende virksomhed? Uanset hvilken af scenarierne du er en del af, er der mange overvejelser forbundet med et sådant overtag. Due diligence kan også være et led i en fusion af to eller flere virksomheder. Det er her due diligence kommer ind i billedet.

Due diligence er et paraplybegreb, der dækker de undersøgelser, som en potentiel køber laver af den virksomhed, vedkommende er interesseret i at overtage. Det er en del af fasen før en reel overtagelse. Due diligence kan sammenlignes med tilstandsrapporten på et hus inden køb og salg heraf. Formålet med due diligence er at gøre alle involverede parter så oplyste som overhovedet muligt. Due diligence iværksættes og foretages oftest af køberen af en virksomhed eller en erhvervsejendom, da det typisk er denne part, der bedst kan specificere de krav og spørgsmål, vedkommende kræver svar på.

Hvilke forhold inddrages i due diligence?

Ved udarbejdelsen af en due diligence inddrages juridiske kræfter i form af advokater og andre rådgivere typisk, idet lovgivningen kan være en snørklet affære. Due diligence handler først og fremmest om risikoafdækning og om at afdække hvilke faldgruber en eventuel handel kan indebære. Det er sædvanligvis også i due diligence at man fastlægger den optimale overdragelsestype og faseinddeler overtagelsen, hvis der er tale om en større virksomhed.

Typisk vil forhold såsom skattemæssige spørgsmål inddrages og ligeledes i den forbindelse det regnskabsmæssige due diligence. Dertil kommer der juridisk due diligence, blandt andet kontrakter og immaterielle rettigheder. Derudover udarbejdes der også due diligence på blødere emner såsom marketingsstrategier, IT og IT-systemer. Der vil typisk også udarbejdes due diligence omkring virksomhedens nuværende ledelse og struktur, som kan være til gavn for den overtagende part. Dette er særligt for at give blivende medarbejdere en let overgang ved overtag, da medarbejderne som bekendt er enhver virksomheds bærende kræfter. Typisk vil man også inddrage due diligence angående virksomhedens erhvervsejendomme og andet materiel, som kan være af relevans for involverede parter.

Lovpligtig eller ej?

Hvis du er den mindste smule i tvivl om due diligence er det en god idé at rådføre sig med en sagkyndig samt juridisk bistand, således du ikke senere vil opleve problemer ved overdragelse af din virksomhed. Due diligence anses for værende en essentiel del af enhver erhvervsbaseret overtagelse idet de foretagende audits danner en form for sikkerhedsnet af information for både køber og sælger, så overdragelsen forløber lettest muligt. I Danmark er det ikke lovpligtigt at der ved handel eller overdragelse skal udføres en due diligence forud lukningen af en handel, men hvis ikke en sådan er aktuel eller udført, anses det som værende god og loyal skik at gøre opmærksom på eventuelle forhold som måtte være af betydning for handlen, køberen samt dennes fremtidige drift af virksomheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *